2009-03-10

Ett grisigt beslut

There is much more going on in therms of thinking and observing by these pigs than we would ever have guessed

Stanley Curtis

Med detta inlägg vill jag försvara en av de vanligaste, och godaste, köttproducenterna. Jag har inte kunnat äta annat än griskött och kyckling på många år, men det mer på konsistensen och smaken, och inte på etiken. Idag äter jag inget av det. Varför gör jag så när jag precis som alla andra gillar kokt skinka på julbordet?

Grisen är ett av de djur som är mest likt oss, kroppsligt sett. Det är därför vi använder transplantation från gris. Till och med ett hjärta från en gris har getts till en människa.

Grisar är vänliga, lojala och trots sin sega utstrålning väldigt intelligenta. De är redan i sin natur väldigt renliga av dig och ligger gärna, om de själva får välja, i solen. Deras intelligens anses högre än ett 3-årigt barn. Nedan ser ni ett sammandrag från forskare inom området av grisars intelligens (www.GoVeg.com).

Professor Stanley Curtis, Penn state University, har upptäckt att grisar kan leka och förstå spel med joystick. Han menar att de är "capable of abstract representation" och "are able to hold an icon in the mind and remember it at a later date".

Hans forskning har visat att:

  • grisar är mycket smartare än hundar
  • grisar klarar bättre på en del test än vissa apor
  • deras sätt att lära sig av varandra liknar det som observerats bland apor
  • grisar har ett väldigt bra minne

Annan forskning har visat att grisar kommunicerar ständigt med varandra. Det finns flera olika nöff som var för sig beskriver vad grisen har att säga för det tillfället. De har ett etiskt beteende mot varandra och kan känna känslor. Nyfödda kultingar lär sig att följa sin mammas röst, och mamman sjunger för sina små medan hon sköter om dem.

Jag kan mer än gärna tänka mig en minigris framför en till hund, när jag har möjlighet att ge den det den behöver - mycket utevistelse på en egen gård och ett stort hus med massor av små utrymmen att böka på.

Besök gärna Svenska Minigrissällskapets hemsida, www.smgs.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar