2009-03-14

Verles gammelskog sparad till eftervärlden

Gud har hört våra böner (eller åtminstone har Ale kommun tagit sitt förnuft till fånga). Verles gammelskog är räddad!

Kommunen 1 miljon
Västkuststiftelsen ca 1 miljon
Naturvårdsverket ca 1.9 miljoner
Ett klick för skogen 2.4 miljoner.

Med det tack till alla som har varit med och sponsrat gammelskogen! Det senaste månaderna har många hjälp till genom att klicka. Nu känns det som om hjärtat är flera hekto lättare. Jag har tänkt och tänkt på denna skog och verkligen gjort allt jag kunnat för att klicka, sprida budskapet och handla i Ett klick för skogens eko-shop.

Trädens betydelse för växthuseffekten
Jag är ändå starkt motiverad att genast börja på en ny skog, rädda ännu en till eftervärlden. Jag undrar så, vilken skog ska det bli härnäst? Jag hoppas det blir en norrländsk för det är hemskt hur mycket det avverkas häruppe. Kalhyggen här och där. Usch, jag hatar kalhyggen. Jag hatar avverkning. Jag är medveten om att Sverige som land behöver avverkningen som exportvara, att vi är starkt beroende av den. Men vi måste också vara medvetna om att just i denna tid är det, världen över, viktigt att ha så mycket skogar kvar som möjligt. Skogen ska ses som det stora kolförråd som det är. Skogar världen över tar upp koldioxid, binder sig i trädens stammar, rötter och blad. Så småningom blir koldioxiden bunden i marken och åker längre och längre in, mot jordens skorpa.

Det inte många vet är att träd både tar upp (fotosyntesen) och ger ifrån sig (genom respiration) koldioxid. I slutändan blir det ändå en koldioxidsänka.

Under den mörka tiden under året tar inte träden upp koldioxid - det behövs solenergi. När de inte får solenergi använts dagens uppsamlade koldioxid och släpps på nytt ut i luften. Detta är respiration. Mörka sommarnätter och vintrar är därför inte koldioxidsänkor.

Vi behöver skogarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar